Reklamačný poriadok

I. ÚVODNÉ USTANOVENIA

1.1 Tento reklamačný poriadok upravuje postup, podmienky a spôsob pri uplatňovaní a riešení reklamácie tovaru zakúpeného/služieb poskytovaných v prevádzkach spoločnosti Výskumný ústav ovocných a okrasných drevín, as., skrátene VÚOOD, a.s. so sídlom Prievidzská 1457/73, 972 01 Bojnice, IČO: 31 639 216, zapísanou v Obchodnom registri Okresného súdu Trenčín, Oddiel: Sa, Vložka č.: 296/R, DIČ: 2020469187, IČ DPH: 2020469187 (ďalej len „Predávajúci“) a to napriek všetkému úsiliu spoločnosti o zachovanie vysokej kvality ponúkaného tovaru a za predpokladu, že vznikne na strane kupujúceho oprávnený dôvod k uplatneniu práv zo zodpovednosti za vady predávaného tovaru - balených potravín a nápojov Predávajúceho (ďalej len „Tovar“),

1.2 Tento reklamačný poriadok je vyhotovený v zmysle zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v platnom

znení a zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení, v čase vydania tohto Reklamačného poriadku.

1.3 Tento reklamačný poriadok je záväzný Predávajúceho a kupujúceho ako spotrebiteľa, ktorým je fyzická osoba, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania (ďalej len „Kupujúci“). Uzatvorením kúpnej zmluvy k Tovaru Kupujúci súhlasí s reklamačným poriadkom a potvrdzuje, že bol s jeho obsahom oboznámený.

1.4 Reklamačný poriadok je uverejnený na internetovej stránke Predávajúceho: www.vudko.sk a zároveň je v tlačenej podobe dostupný na prevádzke Predávajúceho v Bojniciach: Prievidzská 1457/73, 972 01 Bojnice.

1.5 Reklamácie tovaru vo vzťahu medzi Predávajúcim a kupujúcim, ktorý je právnickou osobou alebo fyzickou osobou – podnikateľom, ktorá v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, z nej vyplývajúcim záväzkom alebo pri obchodnej praktike nekoná v rámci svojej podnikateľskej činnosti alebo povolania, sú upravené v jednotlivých objednávkach/zmluvách medzi Predávajúcim a konkrétnym kupujúcim.

II. ZODPOVEDNOSŤ PREDÁVAJÚCEHO

2.1 TOVAR

2.1.1 Predávajúci dodáva Tovar v nevratných sklenených obaloch (fľaše a poháre). Cena Tovaru zahŕňa aj cenu za tento obal. Obaly sú nevratné.

2.1.2 Pri potravinách a nápojoch musí byť na obale vyznačený dátum minimálne trvanlivosti alebo dátum spotreby, v súlade so zákonom č. 152/1995 Z.z. o potravinách v znení účinnom v čase vydania Reklamačného poriadku.

2.1.3 Potravinársky tovar a nápoje si musia zachovať svoju kvalitu a zdravotnú nezávadnosť do dátumu minimálnej trvanlivosti vyznačenej na obale.

2.1.4 Vlastnícke právo kúpeného Tovaru prechádza na Kupujúceho:

a) v prípade kúpnej zmluvy na diaľku – okamihom uzatvorenia kúpnej zmluvy na diaľku, zaplatenia kúpnej ceny za Tovar v celom rozsahu a prevzatím Tovaru, v súlade so VŠEOBECNÝMI OBCHODNÝMI PODMIENKAMI Predávajúceho pre službu – online nákup tovaru.

b) v prípade kúpnej zmluvy uzatvorenej v prevádzke Predávajúceho - okamihom zaplatenia kúpnej ceny za Tovar v celom rozsahu a odovzdaním a prevzatím daného Tovaru Kupujúcim v prevádzke Predávajúceho. Pri samoobslužnom predaji Tovaru na prevádzke Predávajúceho, môže Kupujúci do tohto okamihu vrátiť Tovar na pôvodné miesto. Ak Kupujúci svojim zavinením zničí alebo poškodí Tovar pred prevodom vlastníckeho práva, zodpovedá za škodu podľa všeobecných ustanovení zodpovednosti za škodu. Nadobudnutím vlastníckeho práva k Tovaru prechádza na Kupujúceho zodpovednosť za náhodné skazy, náhodné zhoršenie, zničenie, straty a poškodenie Tovaru.

2.2 ZODPOVEDNOSŤ PREDÁVAJÚCEHO

2.2.1 Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný Tovar pri jeho odovzdaní Kupujúcemu.

2.2.2 Predávajúci nezodpovedá za vadu Tovaru, ktorú spôsobil sám Kupujúci, alebo o vade Tovaru vedel, reklamácia Kupujúceho odporuje povahe Tovaru, prípadne sa preukáže, že ide nejde o vadu reklamovaného Tovaru.

2.2.3 Pri Tovare predávanom za nižšiu cenu, nezodpovedá Predávajúci za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena, tj. Predávajúci nezodpovedá za vady pre ktoré bola poskytnutá zľava z ceny Tovaru. Zároveň predávajúci nezodpovedá, za vady Tovaru, ktoré vznikli v záručnej dobe v dôsledku opotrebenia Tovaru, jeho nesprávnym či nadmerným používaním, alebo používaním v rozpore s odporúčaním výrobcu Tovaru alebo Predávajúceho.

2.2.4 Ak ide o Tovar ktorý sa rýchlo kazí, zodpovedá Predávajúci za vady Tovaru, ktoré sa vyskytnú po prevzatí Tovaru Kupujúcim v záručnej dobe podľa bodu 3.1.2. Ak nejde o Tovar ktorý sa rýchlo kazí, zodpovedá Predávajúci za vady Tovaru, ktoré sa vyskytnú po prevzatí Tovaru Kupujúcim v záručnej dobe podľa bodu

III. PODMIENKY REKLAMÁCIE A LEHOTY

3.1 LEHOTY NA UPLATNENIE REKLAMÁCIE

3.1.1 Lehota na uplatnenie vád/vytknutie vád Tovaru (potraviny, nápoje) je do dátumu spotreby alebo do dátumu minimálnej trvanlivosti vyznačenej na obale.

3.1.2 Pri Tovare podliehajúcom rýchlej skaze musia byť vady Tovaru uplatnené/vytknuté bez zbytočného odkladu, najneskôr v deň nasledujúci po dni prevzatia Tovaru Kupujúcim; v opačnom prípade právo na reklamáciu zaniká.

3.1.3 Ak sa vady Tovaru prejavia do uplynutia doby podľa bodu 3.1.1 alebo 3.1.2 predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mal Tovar už v čase dodania.

3.1.4 Záručné doby podľa 3.1.1 a 3.1.2 začínajú plynúť v deň prevzatia Tovaru Kupujúcim.

3.2 VŠEOBECNÉ PODMIENKY REKLAMÁCIE

3.2.1 Vady zakúpeného Tovaru je Kupujúci povinný uplatniť/vytknúť u Predávajúceho do 2 (dvoch) mesiacov po ich zistení; najneskôr do uplynutia stanovenej záručnej doby v zmysle bodu 3.1. Kupujúci môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady Tovaru , len ak vytkol vadu do 2 (dvoch) mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia stanovenej záručnej doby v zmysle bodu 3.1.

3.2.2 Tovar na reklamačné konanie Kupujúci predkladá čistý. Predávajúci je oprávnený znečistený alebo všeobecným hygienickým zvyklostiam odporujúci Tovar odmietnuť prijať na reklamačné konanie.

3.2.3 Ak je Tovar používaný Kupujúcim s vadou, následkom čoho je jej neodstrániteľnosť, nebude reklamácia Predávajúcim uznaná.

3.2.4 Vzhľadom na skutočnosť, že Tovar je potravinárskeho charakteru (potraviny, nápoje), nie je možné určiť spôsob vybavenia reklamácie opravou vadného Tovaru.

3.2.5 V prípade ak je určený spôsob vybavenia reklamácie výmenou vadného Tovaru za nový, od prevzatia nového Tovaru začne plynúť nová záručná lehota.

3.2.6 Predávajúci prostredníctvom svojho zodpovedného pracovníka určí, či je vada odstrániteľná alebo neodstrániteľná, a to čo v najkratšom možnom čase, tak aby bolo možné splniť zákonom stanovené lehoty na celkové vyriešenie reklamácie.

3.2.7 Ak Kupujúci uplatní reklamáciu (vytkne vady Tovaru), Predávajúci alebo ním poverený zamestnanec alebo určená osoba je povinný poučiť Kupujúceho o jeho právach podľa všeobecne záväzného predpisu (zákona č.108/2024 Z.z. a § 619 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka); na základe rozhodnutia Kupujúceho, ktoré z týchto práv Kupujúci uplatňuje, je povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie podľa §623 zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka, v znení neskorších predpisov, s prihliadnutím na bod 3.2.4.

3.3 MIESTO A SPÔSOB UPLATNENIA REKLAMÁCIE

3.3.1 Kupujúci môže uplatniť reklamáciu vád/vytknúť vady Tovaru prostredníctvom Reklamačného protokolu – (i) v prevádzke Predávajúceho – na adrese Prievidzská 1457/73, 972 01 Bojnice a odovzdaním vadného Tovaru na prevádzke Predávajúceho alebo (ii) prostredníctvom emailovej adresy: eshop@vuood.sk a následne zaslaním vadného Tovaru prostredníctvom doručovacej spoločnosti PACKETA na adresu Predávajúceho - Prievidzská 1457/73, 972 01 Bojnice. Takéto náklady na prijatie reklamovaného Tovaru prostredníctvom doručovacej spoločnosti PACKETA hradí Predávajúci. Bez odovzdania Tovaru, ktorého vady Kupujúci reklamuje, nie je Predávajúci povinný prijať reklamáciu. Zároveň Kupujúci je povinný Predávajúcemu predložiť doklad o kúpe reklamovaného Tovaru (blok/ potvrdenie z registračnej pokladne, faktúra, prípadne iný dokladom vydaným Predávajúcim (napr. paragon)). Bez predloženia príslušného dokladu o kúpe nie je Kupujúci oprávnený vady Tovaru reklamovať.

3.3.2 Predávajúci je povinný vydať Kupujúcemu pri uplatnení reklamácie/vytknutí vady Tovaru písomné potvrdenie o prijatí reklamácie (ďalej len „Potvrdenie o prijatí reklamácie“), v ktorom uvedie: (i) identifikačné údaje Predávajúceho a Kupujúceho, (ii) informácie o zakúpení reklamovaného Tovaru (identifikácia Tovaru), (iii) dátum zakúpenia vadného Tovaru a kúpnu cenu, (iv) rozsah vady, pre ktorú je Tovar reklamovaný, dátum vytknutia vady Kupujúcim a určenie spôsobu vybavenia reklamácie, (v) lehotu na vybavenie reklamácie, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, a to:

a) odovzdaním Kupujúcemu ak uplatnil Kupujúci reklamáciu vád Tovaru podľa bodu 3.3.1. (i), alebo

b) zaslaním na emailovú adresu Kupujúceho, ak uplatnil Kupujúci reklamáciu vád Tovaru podľa bodu

3.3.1. (ii).

3.3.3 Po určení spôsobu vybavenia reklamácie Predávajúci vybaví reklamáciu vybaví v lehote, ktorá nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa riadneho a úplného vytknutia vady Tovaru.

3.3.3.1V prvom rade Predávajúci prostredníctvom svojho zodpovedného pracovníka určí, či je vada odstrániteľná alebo neodstrániteľná: Odstrániteľné vady Za odstrániteľnú vadu tovaru sa považuje vada tovaru, odstránením ktorej neutrpí kvalita, vzhľad a úžitkové vlastnosti Tovaru. Ak je reklamovaná vada vyhodnotená Predávajúcim ako odstrániteľná, má Kupujúci právo, aby bola vada bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný túto vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Ak ide o odstrániteľnú vadu, avšak Kupujúci nemôže Tovar pre opätovné vyskytnutie sa vady riadne užívať, má Kupujúci právo od zmluvy odstúpiť. V prípade že si Kupujúci oprávnene uplatní výmenu vadného Tovaru a Predávajúci nevie nový Tovar toho istého druhu, množstva a akosti pre Kupujúceho zabezpečiť, vráti Kupujúcemu kúpnu cenu reklamovaného Tovaru v celom rozsahu. Neodstrániteľné vady Za neodstrániteľnú vadu sa považuje taká vada, ktorá bráni riadnemu užívaniu Tovaru, a ktorú nemožno odstrániť. V prípade že si Kupujúci oprávnene uplatní výmenu vadného Tovaru a Predávajúci nevie nový Tovar toho istého druhu, množstva a akosti pre Kupujúceho zabezpečiť, vráti Kupujúcemu kúpnu cenu reklamovaného Tovaru v celom rozsahu. Ak ide o neodstrániteľnú vadu, pri ktorej možno Tovar používať, má Kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny Tovaru.

3.3.3.2Následne Predávajúci:

a) buď odstráni vady Tovaru výmenou za náhradný Tovar (ak je to možné) bezplatne na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí Kupujúcemu s ohľadom na povahu reklamovaného Tovar. Predávajúci dodá Kupujúcemu náhradný Tovar (výmena) na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom akým mu Kupujúci dodal vadný Tovar, ak sa nedohodli písomne inak.

alebo

b) odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu v Potvrdení o vybavení reklamácie. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu; na opakované vytknutie vady sa § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka nevzťahuje. Na náklady spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom sa vzťahuje § 509 ods. 2. Občianskeho zákonníka.

3.3.3.3 O vybavení reklamácie, zašle Predávajúci Kupujúcemu potvrdenie (ďalej len „Potvrdenie o vybavení reklamácie“), ktoré obsahuje: (i) identifikačné údaje Predávajúceho a Kupujúceho, (ii) dátum zakúpenia vadného Tovaru a kúpnu cenu, (iii) rozsah vady, pre ktorú je Tovar reklamovaný a dátum vytknutia vady Kupujúcim, (iv) spôsob vybavenia reklamácie Predávajúcim, a to:

a) odovzdaním Kupujúcemu ak uplatnil Kupujúci reklamáciu vád Tovaru podľa bodu 3.3.1. (i), alebo

b) zaslaním na emailovú adresu Kupujúceho, ak uplatnil Kupujúci reklamáciu vád Tovaru podľa bodu

3.3.1. (ii).

3.3.4 Po márnom uplynutí lehoty na vybavenie reklamácie má Kupujúci právo od zmluvy alebo jej časti odstúpiť. Právo odstúpiť od zmluvy sa nevzťahuje na:

a) Tovar uzavretý v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov, a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený,

b) Tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze,

c) Tovar po uplynutí doby spotreby/minimálnej doby trvanlivosti. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec Predávajúcemu na náklady Predávajúceho prostredníctvom doručovacej spoločnosti PACKETA. Predávajúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia vadného Tovaru Predávajúcemu alebo po preukázaní, že Kupujúci zaslal vadný Tovar Predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.

3.3.5 Predávajúci vráti kúpnu cenu Kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil Kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak Kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša Predávajúci.

IV. PRÁVA KUPUJÚCEHO NA REKLAMÁCIU VADNÉHO TOVARU

4.1 Ak sa vyskytne na kúpenom Tovare v záručnej dobe (bod 3.1) vada, má Kupujúci právo túto vadu vytknúť - reklamovať. Pre správne uplatnenie reklamácie Kupujúcim Predávajúci odporúča vyplniť Reklamačný protokol, ktorého znenie je neoddeliteľnou súčasťou tohto Reklamačného poriadku.

4.2 Za vadu tovaru nemožno považovať zmenu vlastností Tovaru, ktoré vznikli v priebehu záručnej doby v dôsledku jeho opotrebenia, nesprávneho používania alebo používania v rozpore s účelom, na ktorý je daný Tovar určený, nevhodnej, či zanedbanej základnej údržby alebo nesprávneho zásahu zo strany Kupujúceho, prípadne tretej osoby.

V. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

5.1 Tento reklamačný poriadok musí byť umiestnený (i) na viditeľnom mieste v prevádzke Predávajúceho dostupnom Kupujúcemu a na (ii) webovej stránke Predávajúceho www.vudko.sk.

5.2 Neoddeliteľnou súčasťou tohto reklamačného poriadku je Reklamačný protokol.

5.3 Na práve vzťahy neupravené týmto reklamačným poriadkom sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa v platnom znení a zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka v platnom znení.

Tento reklamačný poriadok nadobúda účinnosť 31.10.2024.